fredag 30 januari 2009

Arabiska röster mot Hamas. Reviderad 30 01 2008 1615 GMT+2

Det börjar dyka upp rätt kritiska röster i arabiska media mot Hamas och vad dess ledning förorsakat den palestinska befolkningen i Gaza. Det är inte marginella röster utan väl förankrade. I och för sig är detta inget att förundras över då det arabiska samhället ideologiskt och utvecklingsmässigt inte är ett monolitiskt samhälle. Al Jezira speglar långt ifrån 100 procentigt vad som sker och tänks i den arabiska världen på samma sätt som CNN inte helt speglar den sk västvärlden. Troligtvis till dessa två TV-kanalers stora förtret.

Jag måste dock först förklara att mina kunskaper i arabiska är på en sådan låg nivå att jag måste använda mig av översatt material. För det här inlägget har jag använt mig av en artikel skriven av Smadar Perrry som publicerades i Yediot Achronots pappersupplaga den 29 01 2009. Hon är en av Israels kunnigaste journalister när det gäller den arabiska världen och jag har fullt förtroende för hennes bedömningar och kunskap i det arabiska språket. Det är inte så lätt att översätta från hebreiska till svenska pga den stora skillnaden i språkens uppbyggnad. Att sedan översätta hebreisk text som i sin tur är översatt från arabiska är definitivt ingen lätt uppgift då avståndet är långt från det arabiska blomsterspråket till den tjärva svenskan. Så ha överseende.

"Mina vänner, mina palestinska bröder; lägg märke till vad som händer: Ni har vant er att leva på andras bekostnad, era ledare är korrumperade, världen har inte tålamod för er längre. Vi orkar inte med den gamla ut tjatade idéen om den zionistiska fienden, och de tomma slagorden om den eviga kampen mot Israel"


Det är inte någon israelisk hök som uttrycker sig på detta sätt, utan Yusuof Ibrahim, en känd och uppskattad arabisk journalist som under 25 år rapporterat om Mellanöstern för bl. a. New York Times som tar bladet från munnen om kriget i Gaza med dessa hårda ord mot palestinierna:
"Ni vann inte kriget, Tro inte på Haled Mashal (Hamas främste politiska ledare (AF) ). Ni skjuter eländiga Kassam raketer som orsakar ytterst liten skada ( för israelerna) och inbillar er att detta är det palestinska befrielsekriget."


Men inte bara Ibrahim som tar bladet från munnen. Två ledande journalister i den främsta arabiska dagstidningen, Al-Chajat, skrev nyligen:

"Det finns en och en halv million eländiga individer, sådana som vi kallar de vanliga människorna, vars hus och hem raserats och familjemedlemmar skadats eller dödats, vars barn många gånger kidnappats för att vara mänskliga sköldar för de som vill kämpa mot Israel. "
"Det finns de som sitter i bekväma fåtöljer i Damaskus och Beirut (dvs Haled Mashal och Ramadan Shalh den senare från Jihad HaIslami, (S.P.)) och skrudar sig i den gudomliga segern som var ett fantasifoster. Och som dessutom stör alla försök till någon form av eldupphör."

Ytterligare ett citat från Yusuf Ibrahim:
"Se er omkring mina palestinska bröder, Jordanien och Egypten som gränsar till och slutit fred med Israel planerar inte att gå i krig för er skull. Det problematiska Syrien däremot söker hela tiden understödja era fantasier att en dag, det kanske ansluter sig till er. Ingen tvekan om att Syrien med glädje skulle slåss.... till den siste palestiniern."

Adel Imas, en av de främsta filmskådespelarna intervjuades för ett antal dagar av TV-kanalen Al-Arabie. Hans avsikt var till synes att ruska om palestinierna så att de skulle inse vad Hamas ställt till med.
"Endast Hamas, inte Israel är ansvarig för en och en halv milion drömmares drömmar i Gaza" sa Imas och fortsatte "Inte enbart att Hamas ledarna ordnade skyddrum åt sig själva, utan att de struntade i de vanliga stackars Gazaborna och överhuvudtaget inte förberedde dem på kriget! Nu efter kriget sitter de välklädda ledarna och slår sig för bröstet som babianer och försöker sälja att Hamas vann till hela världen."


Ingen tvekan om att den vanliga invånaren i Gaza har massvis med klagomål mot den Hamas ledning som de själva tillsatt genom allmänna demokratiska val. Men de håller inne med kritiken speciellt när det finns utlandska journalister eller representanter i närheten. Det är lätt att förstå dem. Det är inte alltid så hälsosamt att uttrycka sig fritt i Gaza remsan.

Kolla också Ilya Meyers webbsida. Han har ytterligare exempel på Gaza palestinier som inte är så förtjusta i Hamas uppträdande (lindrigt sagt)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

SvD
Svd2
SvD3

Sydsvenskan
Sydsvenskan2

Dagen
Dagen2

DN

DN2
DN3

VG
VG2
VG3

DB

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ersätt i dina hatpredikningar ordet palstinier med ordet judar och förflytta dig till 1933 års nazirike i Tyskland. Då har du samma argument om elendiga individer m m!
Fy skam!

German

Anonym sa...

Gud välsigne dig!
Underbar blogg. Härligt att du tar dig tid att skriva, utifrån ditt unika perspektiv! Din blogg är definitivt en "favorit" från och med nu!

Ho ho... Jag kan bara skratta åt dina citat från arabisk press angående Hamas. ALLA vet att de är ett gäng korkade galningar (underdrift), men man väljer ändå att rikta kanonerna (alltså - uppmärksamheten) emot Israel. Varför???
Orsaken bara MÅSTE vara en stor portion feghet. Händelsen i Malmö är inte på något sätt unik. Jag var på en minnesceremoni över Förintelsens offer i onsdags kväll. Israels ambassadör, Benny Dagan, var där. I samma sekund som han tog till orda, reste sig en liten palestinsk mobb på ca 15-20 personer och skrek slagord.
Ynkligt.
Jag kan slå vad om min mormor att en palestinsk demonstration här i Sverige ALDRIG avbrutits på det sättet. Jag är inte jude, men det är nästan som att jag också önskar att jag bodde i Israel.

Arieh Fürth sa...

Svar till Anonym - German.

Om du vill att jag skall ta dig på allvar och diskutera saken med dig så får du lov att identifiera dig. Jag är inte villig att debattera med någon som inte står öppet för vad han skriver

Jinên Azad sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jinên Azad sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jinên Azad sa...

Väldigt intressant inlägg! Som det kurdiska ordspråket säger "Att skyffla smuts under mattan kommer förr eller senare börja lukta" därmed sagt att Hamas visat sitt rätta ansikte.