För två dagar sedan utsågs den tecknade filmen Waltz with Bashir till Israels kandidat till bästa främmande film vid Oscarsprisen. Nu gäller det ju bara att komma till finalen, dvs bli en av de fem filmerna bland vilka den slutliga vinnaren av 2009 års Oscar för bästa främmande film utses.
I förra Oscarsrundan lyckades den israeliska filmen Beaufort komma in bland de fem vilket var en nog så stor prestation.
Waltz with Bashir handlar liksom Beaufort om striderna i Libanon 1982 - 2000 men medan den förra koncentrerar sig på problemen och de moraliska konflikterna runt striderna mellan Israel och Hizbolla dagarna innan den israeliska utrymmningen av Libanon på sommaren 2000 så utspelar sig Waltz with Bashir 1982 under det egentliga libanonkriget och tar upp händelserna runt de libanesiska kristna falangernas massaker på palestinier i Sabra och Shatilla i slutet av september 2000.
Ingen av de två filmerna tar upp de moraliska problemen mellan israeler och palestinier. I Beaufort finns detta problem inte alls då filmen behandlar strider mellan Israel och Hizbolla, medan de moraliska problemkomplexen i Waltz with Bashir rör hur israeliska soldater handlar och reagerar i en situation där de kristna falangerna massakrerar palestinier i närheten av de israeliska ställningarna.
Jag behandlade utförligare de två filmerna i ett tidigare blogginlägg från den 17 juli 2008 Waltzing With Beirut i anledning av en artikel av Michael B. Oren (Orens orginalartikel kan nås under rubriken Värt att läsa som ligger i högerkolummen.
I förra Oscarsrundan lyckades den israeliska filmen Beaufort komma in bland de fem vilket var en nog så stor prestation.
Waltz with Bashir handlar liksom Beaufort om striderna i Libanon 1982 - 2000 men medan den förra koncentrerar sig på problemen och de moraliska konflikterna runt striderna mellan Israel och Hizbolla dagarna innan den israeliska utrymmningen av Libanon på sommaren 2000 så utspelar sig Waltz with Bashir 1982 under det egentliga libanonkriget och tar upp händelserna runt de libanesiska kristna falangernas massaker på palestinier i Sabra och Shatilla i slutet av september 2000.
Ingen av de två filmerna tar upp de moraliska problemen mellan israeler och palestinier. I Beaufort finns detta problem inte alls då filmen behandlar strider mellan Israel och Hizbolla, medan de moraliska problemkomplexen i Waltz with Bashir rör hur israeliska soldater handlar och reagerar i en situation där de kristna falangerna massakrerar palestinier i närheten av de israeliska ställningarna.
Jag behandlade utförligare de två filmerna i ett tidigare blogginlägg från den 17 juli 2008 Waltzing With Beirut i anledning av en artikel av Michael B. Oren (Orens orginalartikel kan nås under rubriken Värt att läsa som ligger i högerkolummen.
1 kommentar:
Kul att höra! En bra kandidat men konkurransen i år är hård. Sveriges bidrag är starkt med Jan Troells film "Maria Larssons eviga ögonblick".
Det kan bli Troells fjärde Oscarsnominering - fler än Ingmar Bergman.
Oscars-juryn har uppenbarligen en "bias" för Europeisk film i den här kategorien, bästa utländska film. Vet inte hur denna bias påverkar israeliska filmmakare dock. Det har varigt på tapeten att vi nog kommer att se en asiatisk film vinna i år. Neglekten mot asiatisk film har varigt stor i tidigare Oscars-sammanhang.
Från 2005 har priset titeln "Bästa icke-engelskspråkiga film" (eng. Academy Award for Best Foreign Language Film ).
Skicka en kommentar